background

Saturday, 18 April 2015

Definisi Kajian Tindakan

Definisi Kajian Tindakan
Menurut Kemmis dan Mc Taggart (1998), kajian tindakan merupakan inkuiri berbentuk refleksi kendiri yang dilakukan secara kolaboratif oleh peserta sesuatu situasi sosial bagi tujuan mempertingkatkan rasional dan keadilan amalan sosial atau pendidikan yang dilakukan oleh mereka, serta mempertingkatkan kefahaman mereka tentang amalan-amalan tersebut dan situasi atau persekitaran di mana amalan tersebut dilaksanakan. Lanjutan daripada itu, mereka telah mengemukakan tiga ciri utama kajian tindakan. Antaranya ialah:
i.      Kajian tindakan dilakukan oleh penyelidik atau sekumpulan penyelidik sendiri dan bukannya oleh penyelidik luaran sahaja.
ii.    Kajian tindakan ini dijalankan secara kolaboratif.
iii.  Tujuan kajian tindakan dijalankan bagi memperbaiki keadaan sesuatu amalan pendidikan.
Bagi Richards dan Lochart (1994), pula kajian tindakan merupakan satu kajian bilik darjah yang dijalankan oleh pendidik bagi mempertingkatkan pemahaman pengetahuan PdP di dalam bilik darjah serta bertujuan mengubah keadaan sesuatu amalan bilik darjah. Kajian tindakan yang dilakukan biasanya melibatkan projek-projek kajian secara kecilan yang dilakukan oleh guru bilik darjah. Pendapat tersebut turut disokong oleh Cohen dan Manion (1994), yang menyatakan kajian tindakan bersifat situasional iaitu pengenalpastian dan penyelesaian masalah dalam suatu konteks yang spesifik. Mereka menganggap bahawa kolaboratif merupakan salah satu ciri penting dalam melaksanakan kajian tindakan.
Terdapat banyak variasi dalam tradisi kajian tindakan, misalnya variasi di antara kajian tindakan dengan pendekatan penyelidikan konvensional. Oleh hal yang demikian, kajian tindakan dilakukan dalam bentuk yang berbeza-beza, contohnya ada yang melakukannya berasaskan kumpulan, individu, dijalankan oleh penyelidik dalam konteknya sendiri, dilakukan oleh agen perubahan daripada luar organisasi dengan kerjasama dengan orang dalam, ada sesetengahnya pula, menekankan penyertaan dan ada pula yang tidak. Perbezaan tersebut, bukan sahaja dapat dilihat melalui pelaksanaannya sahaja malah matlamatnya juga berdasarkan pendapat masing-masing, iaitu bertujuan untuk meningkatkan amalan atau membina individu mahupun mengubah amalan dan pengamal.

Definisi klasik tentang kajian tindakan yang pernah diutarakan oleh ahli-ahli kajian tindakan seperti berikut:
Action Research is a three-step spiral process of (1) planning which involves reconnaissance; (2) taking actions; and (3) fact-finding about the results of the action.
                                                                                                   (Kurt Lewin, 1947)
Action Research is the process by which practitioners attempt to study their problems scientifically in order to guide, correct, and evaluate their decisions and actions.
                                                                                                (Stephen Corey, 1953)
Dalam perkembangan kajian tindakan seterusnya, terdapat beberapa pandangan serta definisi yang lebih terkini telah dikemukakan. Misalnya, McKernan (1986:6) menyatakan kajian tindakan sebagai:
“Action research is a form of self-reflective problem solving, which enables practitioners to better understand and solve pressing problems in social settings.”
Menurut Kemmis dan Mc Taggart (1988:5), kajian tindakan merupakan:
“ a form of collective self-reflective inquiry undertaken by participants in social situations in order to improve the rationality and justice of their own social situations in order to improve the rationality and justice of their own social or educational practices, as well as their understanding of these practices and the situations in which these practices are carried out.”
Bagi Rapoport (1970:499) pula,
‘action research aims to contribute both to the practical concerns of people in an immediate problematic situation and to the goals of social science by joint collaboration within a mutually acceptable ethical framework”.
John Elliott (1991), pula menyatakan bahawa kajian tindakan lebih menekankan kepada masalah praktikal harian yang dialami oleh guru daripada masalah teoretikal yang dijelaskan oleh penyelidik dalam disiplin tertentu. Menurut Lomax (1994), kajian tindakan merupakan “penyelidikan pendidikan” (educational research) dan ia berbeza dengan “penyelidikan dalam pendidikan” (research in education) kerana yang menjalankan penyelidikan itu adalah guru sendiri yang ingin memperkembangkan dirinya serta profesionnya.
          McNiff (1988), berpendapat kajian tindakan merupakan satu pendedahan untuk memperbaiki dan mempertingkatkan pendidikan melalui perubahan yang menggalakkan guru menjadi lebih sedar akan amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap           amalan-amalan tersebut serta bersedia mengubah amalan. Pendekatan ini, memerlukan guru menjalankan inkuiri penemuan secara individu serta melibatkan guru-guru lain secara kolaboratif.
          Mills (2000) pula, menyatakan bahawa kajian tindakan merupakan satu inkuiri yang dilaksanakan secara sistematik oleh guru, guru besar atau pengetua, guru-guru pembimbing atau guru lain yang berkepentingan dalam suasana pengajaran dan perkembangan pelajar bagi mengumpulkan maklumat berkaitan dengan perjalanan sekolah mereka, bagaimana pengajaran dibuat dan bagaimana pelajar belajar.
          Berdasarkan pendapat yang dikemukakan oleh beberapa orang ahli kajian tindakan tadi, mendapati terdapat perbezaan pendapat mengenai istilah serta isu-isu dalam kajian tindakan, namun kebanyakannya bersetuju bahawa kajian tindakan merupakan satu inkuiri yang dijalankan oleh atau bersama ‘orang dalam’ (insiders) di sesebuah organisasi atau komuniti, tetapi tidak kepada atau ke atas mereka. Oleh yang demikian, jelaslah bahawa kajian tindakan merupakan satu proses reflektif yang dijalankan secara bertujuan dan sistematik, oleh individu atau kumpulan, yang biasanya memerlukan satu bentuk bukti bagi menyokong sesuatu kenyataan, dan bermatlamat untuk mengubah atau meningkatkan amalan.

Tujuan Kajian Tindakan
Tujuan kajian tindakan dinyatakan dalam pelbagai pendapat, antaranya Cohen dan Manion (1994) menegaskan kajian tindakan yang dilakukan bertujuan:
(i)       Sebagai alat bagi menyelesaikan permasalahan yang dikenal pasti dalam               situasi-situasi spesifik atau memperbaiki keadaan amalan-amalan tertentu.
(ii)     Sebagai latihan dalam perkhidmatan yang boleh melatih guru-guru menggunakan kemahiran dan pendekatan baru serta meningkatkan kesedaran kendiri mereka.
(iii)   Sebagai satu alat bagi menyerapkan pendekatan-pendekatan inovatif ke dalam PdP.
(iv)   Sebagai langkah memperbaiki komunikasi yang biasanya kurang baik atau menghalang interaksi antara pendidikan dan ahli akademik.
(v)     Sebagai pendekatan alternatif terhadap penyelesaian masalah yang sering dihadapi para guru di dalam bilik darjah.
Kemmis dan McTaggart (1998), juga turut menyatakan beberapa konsep penting dalam melaksanakan sesuatu kajian tindakan, iaitu sebagai:
(i)            Satu pendekatan memperbaiki amalan pendidikan.
(ii)          Melibatkan penglibatan bersama dari pelbagai pihak.
(iii)        Dilaksanakan secara kolaboratif.
(iv)        Melahirkan satu komuniti pendidik yang kritis kendiri terhadap amalan PdP.
(v)          Satu proses pembelajaran yang sistematik.
(vi)        Memerlukan kumpulan pendidikan yang pada awalnya dapat merealisasikan amalan dan seterusnya dapat membentuk kefahaman teori tentang amalan tersebut.
(vii)      Memerlukan pendidik yang bersedia menguji amalan, idea dan andaian mereka.
(viii)    Merangkumi aktiviti penyimpanan rekod, mengumpul dan menganalisis keputusan, reaksi dan tanggapan diri sendiri terhadap apa yang berlaku sebagai bukti.
(ix)        Melibatkan pembuatan keputusan yang memberi kesan kepada orang lain (selalunya pelajar dan sekolah).
(x)          Pendidik atau penyelidik melakukan analisis-analisis yang kritis terhadap situasi mereka bekerja.
Berdasarkan beberapa kajian tindakan yang dinyatakan, dapat dirumuskan bahawa kajian tindakan dilaksanakan bertujuan untuk:
(i)            Bidang pendidikan bagi memperbaiki amalan pendidikan.
(ii)          Menyelesaikan masalah setempat bagi kegunaan segera.
(iii)        Skop yang kecil seperti di dalam kelas.
(iv)        Guru merupakan penyelidik yang terlibat secara langsung. Kajian yang dijalankan oleh sekumpulan pendidik dalam memperbaiki amalan pengajaran mereka sendiri.
(v)          Dijalankan secara kolaboratif dengan tujuan dan penglibatan bersama dengan penyelidik luar. Mereka yang berkaitan akan bertindak dalam memperbaiki sesuatu amalan PdP.
(vi)        Pengkaji melakukan refleksi.
(vii)      Perubahan yang diperoleh merupakan hasil daripada perancangan dan tindakan yang dibuat.
(viii)    Pengkajian berkembang secara lingkaran di mana terdapat tindakan susulan dan berterusan dalam pusingan, iaitu berulang-ulang supaya mendapatkan hasil yang lebih baik.
(ix)        Kajian dilakukan bukan bertujuan membuat inferens kepada populasi yang lebih luas.
(x)          Proses pengkajian yang sistematik. Guru secara tekal beriltizam dan sistematik mengikut urutan dalam mengamalkan nilai-nilai pendidikan serta melibatkan proses menggunakan kecerdasan kritis bagi melaksanakan tindakan.
(xi)        Pengkaji bertindak balas hasil daripada keputusan yang diperoleh melalui maklumat yang dikumpul.
(xii)      Melibatkan aktiviti penyimpanan rekod, mengumpul dan menganalisis keputusan, reaksi, serta tanggapan diri sendiri terhadap apa yang berlaku sebagai bukti.
(xiii)    Boleh dimulakan secara kecilan, disusuli dengan perubahan yang besar dan seterusnya meluas.
          Pelaksanaan kajian tindakan juga, penting dalam perkembangan kurikulum berasaskan sekolah. Perancangan dan pembentukan kurikulum sekolah di negara ini telah disediakan oleh pihak agensi pusat. Hal yang demikian, menunjukkan bahawa kurikulum sekolah adalah setara dan sama bagi semua sekolah. Namun demikian, sekolah dan guru sentiasa mengubah suai kurikulum tersebut bagi memastikan ia sesuai dengan konteks dan situasi pelajar, guru dan sekolah. Proses pengubahsuaian memerlukan guru mentafsirkan kurikulum berpandukan keperluan dan kebolehan pelajar. memerlukan guru meneliti amalan pedagogi dan pentaksiran mereka serta menjalankan  eksperimen-eksperimen yang sesuai untuk keperluan dan konteks sekolah. Dalam pada masa yang sama, guru juga dapat meningkatkan amalan mereka. Kurikulum yang disediakan oleh pihak pusat tersebut terlalu preskriptis sehingga menyebabkan guru tidak perlu lagi berfikir bagi mentafsirkannya dalam konteks sekolah mereka. Sesungguhnya, sesuatu kurikulum itu akan lebih bermakna dan berfungsi sekiranya ia mampu ditafsir dan dilaksanakan oleh guru sesuai dengan konteks, keperluan dan kebolehan pelajar-pelajar mereka.
          Seterusnya, kajian tindakan yang dijalankan merupakan antara strategi dalam perkembangan profesionalisme. Sebagai seorang profesional, guru seharusnya meningkatkan amalan mereka secara berterusan. Guru perlu berterusan belajar bagi meningkatkan pengetahuan serta kemahiran mereka sesuai dengan perkembangan semasa dalam bidang pendidikan dan teknologi. Banyak pendekatan yang boleh digunakan bagi meningkatkan perkembangan profesional guru, misalnya melalui program-program latihan dalam perkhidmatan yang disediakan khusus untuk guru-guru. Namun demikian, di peringkat sekolah dan peringkat individu guru, aktiviti-aktiviti penyelidikan turut dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti masalah pembelajaran dan mengambil tindakan yang sesuai bagi mengatasinya. Malah terdapat sekolah-sekolah yang mengadakan perancangan yang sistematik untuk guru-guru terlibat dalam meneliti amalan mereka melalui aktiviti-aktiviti penyelidikan.
          Kajian tindakan  juga, dapat memberi peluang kepada guru untuk meneliti dan menilai amalan mereka berdasarkan penilaian kendiri dan penilaian rakan sekerja. Melalui maklumat dan data yang dikumpul secara sistematik dan saintifik, keputusan yang lebih termaklum dapat dibuat tentang kelemahan dan kekuatan amalan serta dapat merangka tindakan lebih sesuai bagi mengatasinya. Oleh yang demikian, kajian tindakan sebagai alat penilaian adalah lebih bermakna kepada guru dalam menilai keberkesanan perancangan dan tindakan mereka. Hasil kajian tersebut, boleh dijadikan asas kepada pihak sekolah dalam menilai prestasi guru dan juga institusi.
          Secara umumnya, tujuan kajian tindakan ini boleh disimpulkan seperti yang dikemukakan oleh Carr & Kemmis (1986:165) seperti berikut:
       “There are two essential aims of all action research: to improve and to involve. Action research aims at improvement in these areas: firstly,the improvement of practice; secondly, the improvement of understanding of the practice by its practitioners; ang thirdly, the improvement of the situation in which the practice take place...These involved in the practice being considered are to be involved in the action research process in all its phases of planning, acting, observing and reflecting.”

Berdasarkan tujuan kajian yang dikemukakan, jelas memperlihatkan bahawa peranan guru amat penting sebagai pengkaji atau agen penyelidik. Oleh yang demikian, para guru terutamanya guru Bahasa Melayu digalakkan membuat penyelidikan. Kajian atau penyelidikan boleh dilakukan sama ada dalam amalan pengajaran, membuat refleksi dan tindakan penambahbaikan bagi meningkatkan keberkesanan PdP.

No comments:

Post a Comment